Binnen de bouw is al jarenlang een transitie gaande van Autodesk AutoCAD naar Autodesk Revit. Om een goede aansluiting te behouden op het bedrijfsleven, moet ook het onderwijs mee in die ontwikkeling van het tekenen in 2D naar 3D. ICN Solutions ondersteunt onderwijsinstellingen bij deze transformatie met behulp van 3B EDU, een ‘school-licentie’ van de bekende Autodesk Revit-applicatie. De Academie voor Techniek van de MBO Utrecht heeft dankzij deze onderwijsondersteuning inmiddels een belangrijke kennisvoorsprong opgebouwd op het gebied van Revit en BIM.
In 2016 besloot de Academie voor Techniek van de MBO Utrecht om met 3B EDU van ICN Solutions te gaan werken. “De aanleiding daarvoor was dat de bouwbranche waarvoor wij studenten opleiden een sterke wens richting BIM-pakketten heeft”, zeg docent bouwkunde Jasper Koop. “Daarom willen wij als opleidingsinstituut de transitie van AutoCAD naar Revit maken. Want over het algemeen is onderwijsland nog niet ingericht op 3D-modelleren. Veel lesstof en referentieprojecten zijn nog steeds tweedimensionaal uitgewerkt. Daardoor missen wij de aansluiting met de bouwpraktijk. Tijdens een tweejaarlijks brancheoverlegbijeenkomst met het bedrijfsleven in 2016 werd tevens duidelijk dat het curriculum van ons als vakdocenten onvoldoende aansloot bij de wensen van het beroepsveld op het gebied van Revit en BIM. Om met Revit aan de slag te gaan, hadden wij behoefte aan een pakket met een Nederlandstalige handleiding dat is gebaseerd op de Nederlandse bouwregelgeving. 3B, de Autodesk Revit-applicatie van ICN Solutions, bleek daarvoor bij uitstek het geschikte pakket.”
“Dankzij 3B EDU lééft Revit binnen onze academie”
Voorgeprogrammeerde templates
3B EDU is erop gericht om het werken met Autodesk Revit efficiënter en eenvoudiger te maken. Volgens Jasper Koop zijn vooral de voorgeprogrammeerde templates een belangrijke meerwaarde: “Een aantal uitgangspunten van Revit zijn reeds ingevuld in 3B EDU; doordat het pakket al is gevuld met veel relevante content, hoef je als leerkracht niet alles zelf van A tot Z uit te vinden. Dat is ook voor de studenten veel prettiger werken, want de voorgeprogrammeerde templates die zijn gebaseerd op de Nederlandse bouwregelgeving helpen ons om de lesstof geleidelijk op te bouwen in complexiteit. Overigens wordt momenteel bekeken of wij 3B EDU − behalve voor Bouw & Infra − ook voor onze afstudeerrichting Engineering kunnen gaan introduceren. Immers, met Revit MEP is het mogelijk om in het bouwkundig 3D-model alle installaties te tekenen.”
Curriculum verrijken
In het voorjaar van 2016 startte Jasper Koop, samen met vijf andere vakdocenten, met de in-company-training van ICN Solutions in het kader van 3B EDU, als onderdeel van een tiendaagse scholingsprogramma. “Hierdoor hebben wij ons curriculum inmiddels kunnen verrijken”, zegt Jasper Koop. “Doordat wij als leerkrachten nu meer vaardigheden hebben in het werken met Revit, lééft het 3D-modelleren nu veel meer binnen onze academie. Zo heb ik zelf op basis van 3B EDU twee praktijkgerichte cursussen geschreven: een cursus ‘Basismodelleren in Revit’ plus een vervolgcursus, beide gericht op het modelleren van een vrijstaande woning.”
Afhankelijk van praktijkcases
Als gevolg van de introductie van 3B EDU is binnen MBO Utrecht de transitie van het tekenen in 2D naar het modelleren in 3D in een stroomversnelling gekomen. Het streven is dat alle circa honderdvijftig studenten bouwkunde aan het einde van hun vierde studiejaar in Revit kunnen modelleren. “Met name studenten die de ambitie hebben om bij een architectenbureau of een projectontwikkelaar te gaan werken, hebben dankzij hun vaardigheden met Revit en 3B straks een betere aansluiting op de arbeidsmarkt”, zegt Jasper Koop, die wel wat meer ondersteuning vanuit het bedrijfsleven zou willen zien: “Om het niveau van het Revit-onderwijs naar een hoger niveau te tillen en nόg beter in 3D leren te modelleren, zijn wij als onderwijsinstelling in hoge mate afhankelijk van praktijkcases die wij door de bouwbranche krijgen aangereikt. Maar in de praktijk zijn bedrijven over het algemeen nog niet zo graag bereid om BIM-modellen te delen met het onderwijs, bijvoorbeeld omdat niet alle betrokken bouwpartners daarvoor hun toestemming willen geven. Voor de kwaliteit van het Revit-onderwijs zou het echter beter zijn als bedrijven hierin wat meer openheid zouden betrachten.”