1. Overtuig uw klanten van BIM
Als uw klanten nog niet aan BIM doen, dan bevinden ze zich toch vaak al in dezelfde fase als u; misschien hebben ze zelfs als een eerste aanvraag voor BIM gedaan. Geef daarom bij de start van projecten al aan dat u Autodesk Revit wilt gebruiken en of zij ook daarin willen werken. En bepaal vervolgens voor uzelf of dit een dealbreaker gaat zijn of niet. Als uw gebruikelijke MEP-technicus er niet klaar voor is om te verhuizen naar 3D, kunt u dan nog wel met ze samenwerken? Of is het dan toch tijd om op zoek te gaan naar een bedrijf wat al wel klaar is voor BIM?
Indien het hele team klaar is voor BIM, start dan met een BIM kickoff meeting, plan regelmatig check-ins met de personen die aan de BIM modellen werken en wees niet bang contact te zoeken met de andere partijen als er vragen zijn. Gebruiken uw klanten nog geen BIM? Laat dit dan geen redenen zijn om zelf te stoppen of niet te starten met BIM. Als het nuttig is voor het project en uw eigen organisatie kunt u altijd nog 3D-modellen maken die u als 2D CAD-bestanden en PDF’s exporteert naar de rest van het team.
Bij ICN Solutions horen we vaak redenen waarom verschillende bedrijven denken dat ze niet klaar zijn voor BIM. Is dit bij u of uw klanten het geval? Lees dan eens onze blog over de 5 redenen waarom ook u al klaar bent voor BIM.
2. Overtuig uw team van BIM
Hoeveel ‘BIM ambassadeurs’ heeft u eigenlijk al in uw team? Hoeveel mensen kunnen al in BIM werken? Is uw groep beperkt, dan moeten hiervoor mensen aangetrokken worden. Dit kan door intern te trainen of door extern in te huren. Begin met het delen van uw favoriete BIM blogs en discussiegroepen of zet een interne Revit groep op. Volg de lessen van de Autodesk University en deel vooral uw enthousiasme over BIM! Enthousiasme is namelijk besmettelijk. En hoe meer mensen overtuigd zijn van BIM, hoe makkelijker het is om het management te overtuigen.
3. Overtuig het management van BIM
Het aan boord krijgen van het management is cruciaal. En misschien ook wel lastig. Managers zijn vaak geen dagelijkse BIM-gebruikers en zich daarom niet zo bewust van de praktische zaken. Maar vaak zijn ze wel verantwoordelijk voor de budgetten en planning en daarom zien ze het wel als tijd en kosten oplopen. Focus u bij het overtuigen daarom op het presenteren van lessen uit eerdere projecten en schets welke stappen met BIM genomen kunnen worden om dit in de toekomst te voorkomen. Blijf vooral communiceren en plan regelmatig interne vergaderingen om de status, uitdagingen en successen op actieve projecten te delen. En vergeet dus niet hierbij het management te betrekken.
Focus in ieder geval niet op de ROI, want deze zal voor de eerste projecten niet erg hoog zijn. Bovendien houdt de ROI van BIM helemaal geen rekening met de menselijke factor. En juist die menselijke factor is van belang. De gemaakte kosten voor BIM kunnen namelijk alleen terug verdiend worden als de medewerkers leren hoe ze de technologie moeten implementeren en de interne processen moeten aanpassen. Alleen wanneer u alle betrokkenen kunt overtuigen van de BIM technologie kan geprofiteerd worden van de mogelijkheden.